LTEN
INK IDSUSIPAŽ(INK) JUD(INK) SMEGENISINK KLIENTAI

2014 Gegužės 01
Kaip prisibelsti į informacijos kokoną?

Visi žmonės gyvena savuose informacijos kokonuose. Civilizacija – tai gigantiška kokonų sankaupa, lyg vynuogių kekė, skirtumas tik tas, kad tie kokonai yra labai skirtingo dydžio.

Pamenu, maždaug septynerių sulaukęs sūnus pareiškė, jog knygų neskaitys, nes... jis ir taip žino vos ne dvigubai daugiau nei bet kuris bendraamžis. Teko ilgai kvaršinti galvą, kaip paaiškinti, kad toks mąstymas yra tiesiog kvailystė.

Tada į svečius atėjo šeimos draugas, kuris yra didelis autoritetas sūnui. Jis paėmė lapą popieriaus ir nupiešė apskritimą, o jo viduryje – sūnų. Ir paklausė: „Apskritimas yra tavo žinios, o tu manai, kad už šio apskritimo žinių nebėra? Tik peržengęs šį apskritimą pamatysi, kad už jo slypi dar didesnis apskritimas (ir tada nubrėžė didesnį apskritimą aplink mažesnį). Už jo dar didesnis, ir dar...“. Po to sūnus vėl ėmėsi knygų skaitymo.

„Kuo daugiau išmokstu, tuo labiau suprantu, kaip mažai žinau“. Kas tai pasakė? Jeigu neklystu, Sokratas. Ir jis buvo labai teisus. Bandome išplėsti savo informacijos kokoną, kuriame gyvename, ir vis labiau suvokiame, kad tai galima daryti iki begalybės.

Jeigu pamanėte, kad pavasario saulė įkaitino autoriaus galvą ir jis nusprendė užsiimti patetiškomis rašliavomis, Jūs labai klystate. Informacijos kokono problema yra bjauresnė nei uodai vidurvasarį. Mes, komunikatoriai, tuo tik ir užsiimame, kaip tik lakstome aplink tuos kokonus ir beldžiamės į juos, o kai kurių net nepasiekiame – jie per aukštai arba per toli.

Realybės iliuzija. Sėdėdami savo informaciniame kokone ir bendraudami tik su savo aplinka, mes anksčiau ar vėliau pradedame manyti, kad „tai yra tiesa“ ir „visi taip mano“. Bėda ta, kad Jūs bendraujate tik su savo giminaičiais, kaimynais, kolegomis, draugais ir artimaisiais, o tai reiškia, kad Jūs keičiatės informacija su savo socialine grupe, vienoda turtu, padėtimi ir požiūriu. Pagrindinis propagandos tikslas yra apriboti kitas nuomones paliekant tik reikiamas. Realybės iliuzija kuria ir saugo stereotipus.

Mąstymo ribotumas. Ką čia daug kalbėti. Informacinio kokono dydis tiesiogiai susijęs su gebėjimu priimti informaciją ir ją analizuoti. Ribotumą atpažinsi iš priešininko elgesio per ginčą – kuo greičiau jis pakels balsą ir užsispyręs kartos savo teiginius nesiklausydamas kitos pusės argumentų ar net pabėgs iš ginčo, tuo mažesnis jo informacijos kokonas. Jis nepratęs išeiti iš kokono, nes už jo ribų nesaugu. 

Mažas informacijos šaltinių skaičius. Begalė žmonių mano, kad pakanka televizijos, kur žinios sudaro geriausiu atveju kokią valandą laiko ir pateikia 10-20 naujienų. Ir mano, kad to pakanka – jie viską žino. Deja, ne. Jie tik trumpam žvilgterėjo pro raktų skylutę į kambarį.

Ir ką komunikatorius gali padaryti su tokiais žmonėmis, kurių informacijos kokonas yra menkutis? Yra tik du keliai.

-       Sąlyginai lengvas – suprimityvinti informaciją iki jų suvokimo lygio ir patekti į tą mažą skaičių šaltinių, kuriuos jie vartoja. Tačiau šis kelias tinka tik paprastiems dalykams ir objektams, nekeičiantiems tų žmonių gyvenimo ir nekeliantiems jiems diskomforto.

-       Sunkusis kelias yra bandyti ištraukti juos iš informacijos kokono ir priversti juos jį pasididinti vartojant daugiau ir sudėtingesnės informacijos.