LTEN
INK IDSUSIPAŽ(INK) JUD(INK) SMEGENISĮSIDARB(INK)INK KLIENTAI

2014 Rugpjūčio 21
Geroje prekės ženklo istorijoje atsitiktinumų nebūna
ĮRAŠO AUTORIUS: KĘSTUTIS GEČAS

Įdomiai jungiasi kelios idėjos apie mūsų mąstymo principus, kurias galima apibendrinti taip: smegenys nemėgsta atsitiktinumų – joms patinka tik viena, sklandi istorija, net jeigu tam reikia pakeisti atmintį.

Mums reikia priežastingumo ryšių. Daniel Kahneman savo knygoje „Thinking, Fast and Slow“, sako: „Asociacijų mechanizmas nuolat ieško priežastingumo ryšių. <...> Mes nuolat ieškome tendencijų, tikime, kad pasaulis yra nuoseklus, kuriame reguliariai pasikartojantys dalykai yra ne atsitiktinumas, o kažkieno darbas. Ir jeigu mes neva atrandame atsitiktinumuose taisyklę, iškart atmetame mintį, kad tai tėra atsitiktiniai procesai“.

Mes linkę patikėti savo susigalvotomis idėjomis. Esame rašę, kad savo knygoje „Juodoji gulbė“ Nassim Nicholas Taleb įrodo, kad žmonės turi kvailą savybę – kai jie ką nors sugalvoja, ima nesąmoningai ieškoti įrodymų, patvirtinančių jų mintį, ir, žinoma, anksčiau ar vėliau jų randa. Taip net ir klaidinga mintis tampa tiesa, o ji gali virsti klaidingais ir nuostolingais sprendimais.

Prireikus, mes keičiame atmintį. N.N.Talebas sako, kad: „Nors mes įsitikinę, kad atmintis yra pastovi, nekintanti ir sąryšinga, tai labai toli nuo tiesos. Daug ryškiau atsiminsime tai, kas įgyja prasmę dėl vėliau gautos informacijos. Kai kuriuos savo prisiminimus mes išgalvojame – tai skaudulys teisėsaugos srityje, nes yra įrodyta, jog dauguma žmonių išsigalvoja savo vaikystės išnaudojimo istorijas, vien išgirdę, kad taip būna“.

Išvados:

-       Jeigu kuriame mitą apie įmonę ar prekės ženklą, nebūtina būti labai teisingais, svarbu, kad viskas atrodytų labai logiška, susiję. Žmonės tuo patikės. Koks skirtumas, kad, tarkim, naująjį produktą sukūrėte visiško atsitiktinumo dėka – pasakokite, kad tai yra ypatingai sunkaus ir ilgai trukusio darbo pasekmė. Darbo, kurį dirbant teko labai rizikuoti savo geru vardu, turtu ar net šeima. Bet Jūs buvote drąsus ir tikėjote savo idėja – šie esminiai lyderio bruožai, jų aura apgaubs Jus ir Jūsų prekės ženklą.

-       Žmonėms reikia herojų arba įvykių algoritmų, kurie jiems yra suprantami ir patrauklūs. Jeigu neturtingas kaimo vaikis sukūrė verslo imperiją, tai jis neabejotinai padarė savo valios ir darbštumo dėka. Jeigu žmonės taip galvoja, saugokite ir puoselėkite šią mintį, net jeigu ji nėra tiesa. Nes visiškai greta šios istorijos yra jos antonimas, kuris kėsinasi įsigalėti visuomenės akyse – kaimo vaikis nelabai buvo protingas, šiek tiek prie tinginio, bet įžūlus ir be skrupulų ciniškas, todėl jo imperija stovi ant kitų žmonių ašarų ir sugriautų likimų.

-       Šiandienos Jūsų elgsena gali pakeisti Jūsų praeitį, Jūsų mitą. Net jeigu visi galvoja, kad viską uždirbote savo darbštumo dėka, elgdamiesi blogai, ciniškai, priversite žmones galvoti, kad visgi Jūs viską uždirbote lipdami per kitų galvas. Ir jie ramiausiai perrašys Jūsų istoriją savo atmintyje.

-       Jeigu Jūsų istorijos sklandumui trūksta faktų ar įvykių, įveskite juos, papasakokite juos ir padėkite žmonėms užpildyti šias spragas.

-       Galvokite ne apie tai, kas išties buvo, o kas rūpi Jūsų tiksliniams žmonėms, prisiderinkite prie jų idėjų. Jeigu jie maištininkai, Jūsų prekės ženklas turi laužyti taisykles, jeigu jie yra konservatoriai, pasakokite, kad nuo pat pradžių kovojote už tradicijas. Kaip manote, kodėl visi vyresnio amžiaus politikai kalba, kad stovėjo prie barikadų sausio 13-ąją?

 

Įrašas skelbtas dansu.lt.