LTEN
INK IDSUSIPAŽ(INK) JUD(INK) SMEGENISĮSIDARB(INK)INK KLIENTAI

2016 Vasario 10
Pranešimo žiniasklaidai pradžiamokslis
ĮRAŠO AUTORIUS: Vytautas Lukaševičius

Pranešimas žiniasklaidai (toliau tekste – tiesiog PŽ), kaip ir viskas šiame pasaulyje, bėgant metams keičiasi. Todėl su kiekvienu, kad ir vos juntamu PŽ pasikeitimu, pasipila ir krūvos klausimų. Vienas jų – ar PŽ apskritai dar reikalingas ir ar atlieka savo funkciją? Diskusijos šiuo klausimu netyla iki šiol, bet PŽ pasirodymai žiniasklaidoje vis dar dažni. Tad dabar – puiki proga pasitikslinti, atsinaujinti ar iš naujo susiformuoti savo turimas žinias apie tai, kas yra PŽ bei kaip jį parengti.

Keliausime per PŽ sandarą nuo galvos (pavadinimo) iki uodegos (siuntėjo), pakeliui išskirdami tai, ką reikia daryti bei tai, ko tikrai (patikėkite!) tikrai nereikia daryti.

1) PŽ pavadinimas (dar žinomas kaip svarbiausia PŽ dalis)

Turbūt ne paslaptis, kad pavadinimas – tai pirmas dalykas, kurį pamato žurnalistas ar bet kuris kitas Jūsų laiško gavėjas. Taigi, jame turi būti visi ženklai to, jog jūs tai suprantate: trumpumas, aiškumas ir, jei įmanoma, visa PŽ esmė (bei intriga) vienu sakiniu. Tiesa, tenka pripažinti, kad DELFI bei kitų portalų naujienų antraštės (taip, tos pačios, kurias nuolat kritikuoja skaitytojai) padarė įtaką ir pranešimams žiniasklaidai. Todėl šiandien vis dažniau PŽ pavadinimai yra daugiau intriguojantys, nei informatyvus.  

Taip negalima daryti: „Egzistencinių klausimų kamuojama Vilniaus gyventoja iškėlė visiems svarbų klausimą apie savo pensiją...“; „Mūsų įmonė griežtai pasisako prieš taršą, todėl atidengė šią nuostabią skulptūrą!“.

Taip reikia daryti: „Vilniaus gyventoja politikams uždavė nepatogų klausimą“; „Vilnių puoš nauja skulptūra“.

Ir, susimildami, jokių šauktukų!

2) PŽ įžanga (antra svarbiausia PŽ dalis)

Šiandien pavadinimas ir pranešimo įžanga – tai pagrindiniais smuikais grojančios PŽ dalys, nes tai, kas po jų, su kiekviena diena tampa vis mažiau svarbu (toliau tekste paaiškinsiu, kodėl). Šiaip ar taip, įžanga turi būti labai aiški bei informatyvi: klausimai „kas?“, „kur?“ ir „kada?“ – prioritetiniai, o su pagražinimais ar įmantrumais reikėtų nepersistengti. Kita vertus, jei įžangoje nebus intrigos, tikėtina, kad nebus ir Jūsų pranešimo skaitytojų.

Taip negalima daryti: „Pasirodė absoliučiai naujas mūsų įmonės siurblys. Pripažinkime, be tokio siurblio Jūsų namai – ne kažką. Įsigiję vieną tokį šiandien, kitą gausite draugui ir, jei tas draugas parekomenduos kitiems, tai ir jis gaus dar vieną (irgi draugui). Apie nuolaidas net nekalbėsime, nes tokiems daiktams kaip mūsų – jų nereikia! Tiesa, mūsų siurblių įmonė remia čia vieną tokį renginį, plačiau apie jį – pranešimo pabaigoje.“

Taip reikia daryti: „Šių metų tokį va mėnesį ir tokiomis bei dar tokiomis dienomis sostinėje vyks pirmasis Lietuvoje „Lok arba kuopk“ renginys. Jo metu iš dalyviai iš Lietuvos bei kitų Europos valstybių pristatys ne tik savo keturkojus augintinius, bet ir jų priežiūros būdus. Renginį inicijuojanti siurblių įmonė „Be pavadinimo“ visus dalyvius aprūpins naujausiais savo siurbliais, kurie dvigubai greičiau surenka naminių gyvūnėlių gaurus.“

3) Teksto dėstymas ir citatos

Toliau informaciją reikėtų dėstyti logiškai suskaidytomis pastraipomis (be paklodžių) ir, kur įmanoma, cituoti įmonės vadovus (tuos asmenis, kuriems norite viešumo) arba/ir, jei turite galimybę, garsius žmones, prisidedančius ar dalyvaujančius renginyje. Žinoma, jei tai kažkieno citata (nors ir žvaigždės), tai dar nereiškia, kad ji gali būti teksto siena ir viskas, kas joje pasakyta – svarbu. Dėliojant PŽ tekstą svarbu kiekvienoje pastraipoje pateikti tiek įdomios bei aktualios, tiek ir su PŽ tema ir pavadinimu susijusios informacijos. O taip pat svarbu vengti pasikartojimų – jei konkretūs skaičiai aptarti įžangoje, tai prie jų eigoje nereikėtų grįžti.

Taip negalima daryti: „Na, nežinau... Iš tikrųjų galiu pasakyti, kad mūsų įmonė labai džiaugiasi, kad gaminame būtent tai, ko nori pirkėjas. Net kalbėjau su vienu, sūnėnas mano, tiesą sakant, tai irgi gyrė. Sako: „dėde, jūsų įmonei – nėra lygių!“ Tai aš pritariu šiam teiginiui ir visi darbuotojai pritaria. Eee... Būtent to, beje, palinkėčiau konkurentams – kad juos mėgtų, nes dabar tik vagia mūsų klientus ir galvoja, jog jiems seksis“.

Taip reikia daryti: „Savo veiklą pradėjome todėl, kad matėme neužpildytą nišą rinkoje. Jau po metų pastebėjome, kad neklydome pradėję verslą: mūsų laisvos darbo vietos nuolat užpildomos, o klientų ratas kiekvieną mėnesį vis labiau plečiasi. Pirmaisiais veiklos metais įmonės apyvarta siekė X Eur., o šiemet tikimės šį skaičių padvigubinti“.

4) Alternatyva tekstui

Kita vertus, šiandien vis dažniau po pavadinimo ir įžangos gali užtekti kokybiškos nuotraukų galerijos ar vaizdo įrašo, kuriame, pavyzdžiui, garsus Lietuvos krepšininkas padaro kažką neįprasto. Tikėtina, kad įdomi papildoma medžiaga žurnalistui pasirodys vertesnė net už literatūros genijaus surašytą pranešimo tekstą (žinoma, neskaitant tų atvejų, kai tai, kas parašyta – absoliuti sensacija, kaip antai – nauji garsios Lietuvos dainininkės antakiai). Tiems, kas šitą tekstą skaito labai rimtai, pastebiu, kad dėl pastarojo sakinio pajuokavau.

Taip negalima daryti: nuotraukų galerija, kuri sudaryta iš mėgėjiškai darytų nuotraukų ir dar telefonu. Bet blogiau už tai, žinoma, yra nebent įmonės vadovo nuotrauka, kurioje jis sėdi su megztiniu, nelaimingas ir dar troleibuse.

Taip reikia daryti: profesionalaus fotografo nuotraukų galerija (iš kurios taip pat nuotraukas, prieš siunčiant žurnalistui, dar reikėtų atrinkti). O tais atvejais, kai tekstą lydi vadovo nuotrauka, reikėtų pasirūpinti, kad ji būti reprezentatyvi ir, idealiu atveju, daryta vadovo darbo vietoje.

5) Kontaktinė informacija – potenciali galimybė

Požiūris, kad „parašiau, išsiunčiau, bet pats sėdžiu Maljorkoje ir su išplatintu pranešimu nebeturiu nieko bendro“ – ydingas. Ypač todėl, kad Jūsų platintos informacijos gali neįsidėti pagrindiniai portalai, bet ji ims ir pasirodys įdomi televizijai. O televizijos atstovai, be abejonės, skambins Jums ir teirausis dėl galimybių ar papildomos informacijos. Tad kontaktinės informacijos pateikimas – akivaizdus dalykas.

 

Taip negalima daryti:

Petras A., bendras įmonės telefonas.

 

Taip reikia daryti:

Petras Ašmantas

Pilnos pareigos

Įmonės pavadinimas

 

El. paštas: Petras.asmontas@imone.lt

Tel. (bendras įmonės)

Mob. (darbinis, ne asmeninis)

 

Tad tokie būtų PŽ rėmai. Ar jie labai skyrėsi/skiriasi nuo Jūsų įsivaizdavimo, patirties?