LTEN
INK IDSUSIPAŽ(INK) JUD(INK) SMEGENISINK KLIENTAI

2015 Kovo 23
Kodėl pramiegame saulės užtemimą, spalvotą suknelę ir Kardashianą?
ĮRAŠO AUTORIUS: Vytautas Lukaševičius

Neproporcingai daug dėmesio skiriame tam, kad būtume išgirsti arba pamėgti, tačiau tuo pat metu kartu su visais stebime tai, kas vyksta savaime – saulės užtemimas, ta pati, bet skirtingų spalvų suknelė, Kim Kardashian užpakalio nuotraukos, internete gyvenančios savo gyvenimą... Ir nieko su tuo nedarome. Tuo metu užsienyje įvairios įmonės kaip įmanydamos stengiasi šiuos, nors ir trumpalaikius, pralekiančius įvykius užfiksuoti savo komunikacijoje, taip atsiriekdamos bent gabalą žmonių dėmesio. Klausimas: kodėl visa tai pramiegame?

Pavyzdžių ieškoti toli nereikia, bet pakalbėkime apie tuos, kurie vis dar bent kažkiek užsilikę mūsų atmintyje: šiandien kaip niekad aktualus saulės užtemimas, spalvas keičiantis moteriškas rūbas ir Kardashianu pramintas garsios JAV žvaigždės užpakalis. Apie pastaruosius pavyzdžius skaitėme arba kalbėjome (kai kurie net rašėme) visi, bet pažiūrėkime iš arčiau, ką su tuo veikė įvairios įmonės bei kas joms iš to.

Temsta saulė – duok specialius akinius

Toks retas reiškinys kaip saulės užtemimas įvyksta nepriklausomai nuo aplinkos. Tai aplinka derinasi prie šio reiškinio, nes visi be galo nori nors akimirkai pamatyti, kas vyksta su saule. Mūsų žiniasklaida iškart ima rašyti apie saulės užtemimą, kuo jis ypatingas, kaip į saulę reikia žiūrėti ir kt., o didžiausias dėmesys vis tiek skiriamas straipsnių antraštėms. O tuo metu užsienyje straipsnius apie tai, kuo žiūrėjimas į saulę (temstančią ar ne) pavojingas, palydi specialių akinių pasiūlymai, kuriuos būtent šiai progai siūlo išmanūs gamintojai. Jiems šis, nors ir trumpalaikis, reiškinys atneš norimą dalį dėmesio.

Tačiau tai dar toli gražu nėra lubos tam, kaip galima išnaudoti šį retą gamtos reiškinį: saulės užtemimo meniu mažuose restoranuose, eilinė solidarumo akcija, lydinti užtemimą, speciali serija produktų, pritaikytų ir saulės pamatymui, galimybė nemokamai nusifotografuoti su dalinai užtemusia saule virš galvos ir t.t. Na, bet gal per kitą saulės užtemimą?..

Atsiprašau, o kokios spalvos ši mėlynai auksinė suknelė?

Štai suknelės reiškinys visus užklupo netikėtai: kažkas pagyrė mėlynai juodą suknelę, o kažkas ten pat pažėrė liaupsių baltai auksinei sukniai. Bet kieno pagyros teisingesnės? Apie tai pakankamai garsiai trimitavo ne tik užsienio, bet ir Lietuvos naujienų portalai – ir net po keletą straipsnių kiekviename portale. Nepulsime iš naujo į tą pačią balą ir nesileisime į paaiškinimus, kodėl vieni žmonės ją matė taip, o kiti – kitaip, bet pasidalinsime puikiu pavyzdžiu, kaip šį triuką suskubo išnaudoti viena užsienio kompanija.

Kosmetikos įmonė išplatino reklaminę nuotrauką, kurioje matomos vien moters lūpos ir jas dalinai dengiantys pirštai, dailiai nulakuotais nagais. Ir ką gi jūs manote? Vieni lūpdažį bei nagų laką matė šviesiai rožinės, o kiti – bordo spalvos. Mažai trūko, kad ši nuotrauka virstų nauja sensacija (nors kai kur ir virto), tačiau šį kartą paslaptis buvo demaskuota kur kas greičiau – nuotraukos rezoliucija bei jos apdirbimas skirtingos raiškos ekranuose specialiai turėjo skirtingai rodyti spalvas. Bet savo dalį dėmesio bei susidomėjimo ši konkreti įmonė tikrai gavo, tad kodėl ne? Turbūt neverta nė sakyti, kad naujųjų technologijų dėka galima pridaryti ir daugiau triukų, kurie lengvai apsuks galvą su tuo nedirbantiems internautams. O galimą idėją tokiems triukams jau pasufleravo atsitiktinumas – paprasčiausiai juodos bei mėlynos spalvų suknelė.

Kuo didesnis „Kardashianas“...

Praeitų metų pabaigoje internetą sprogdinusi Kim Kardashian sukėlė labai natūralią atgarsių ir kolektyvinės kūrybos bangą, kurios centre atsidūrė garsios JAV moters apvalumai, vėliau praminti tiesiog „Kardashianu“. Kadangi visa tai – laisvalaikio bei pigių linksmybių sritis, iš viso to savo dalį lengviausia atsikovoti pramoginiams prekių ženklams. Arba nebūtinai jiems – vien ko verti kavos aparatas ar sniego valymo mašina Niujorko gatvėse su priklijuotu „kardashianu“ toje vietoje, apie kurią ne visai patogu rašyti. Nors kvailoki, bet tokie sumanymai kurį laiką sėkmingai karaliauja „YouTube“ platformoje, užsiropštę ant didesnių įvykių, šiuo atveju – originalių Kim Kardashian nuotraukų – pečių.

Kita vertus, Lietuvoje spauda akcentuoja esamų ir būsimų „kardashianų“ dydžius, tačiau vis dar nesusimąstoma, kad kuo didesnis „kardashianas“, tuo daugiau jo generuojamo dėmesio galima atsiriekti savo produktui ar paslaugai. Vien atsispyrus nuo sparčiai populiarėjančio reiškinio galime pritraukti daugiau dėmesio bei sukelti ilgesnių diskusijų bangą nei dirbtinai kurdami ir investuodami į savo reiškinį, kuris pats savaime nežavės žmonių.